[Premierowo] Do zobaczenia nigdy - Eric Lindstrom | Recenzja

Tytuł: „Do zobaczenia nigdy”
Autor:
Eric Lindstrom
Wydawnictwo:
YA!
Ilość stron:
327
Moja opinia:
9/10


Zastanawialiście się kiedyś, jak to jest widzieć tylko ciemność? Nie móc zobaczyć świata, rodziny, przyjaciół... nic, prócz nieustającej nocy. Parker Grant jest właśnie w takiej sytuacji. Jakby tego było mało, jest też sierotą. Mama zginęła w wypadku, a ojciec popełnił samobójstwo. Jedno jest pewne – życie niestety jej nie oszczędzało. Na szczęście ma przyjaciół, na których zawsze może liczyć.

Prawda nie przynosi szczęścia. Przynosi tylko prawdę.”

Cała historia, to kilka tygodni z życia Parker. Dziewczyna mimo tego, jak ją doświadczyło życie, nie traci hartu ducha, jest silna, twarda, za wszelką cenę stara się nie płakać. Mimo tego, że jest niewidoma, chodzi do normalnej szkoły, a nawet biega. I to lepiej niż niejeden widzący biegacz ze swojego liceum.

Co do samej bohaterki... podziwiam ją. Bardzo ją podziwiam. Nie widzi, straciła rodziców, jej jedyny chłopak, jakiego miała stracił jej zaufanie, ale ona się nie poddaje, nie załamuje się. Wręcz to Parker bywa wsparciem dla swoich przyjaciółek. Owszem, czasami jest szczera i to do bólu, zdarzy jej się zachować zołzowato, ale zawsze pomoże. Potrafi dać sobie radę sama i nie lubi nadmiernej troski ze strony innych. Podobało mi się to w niej – nie wykorzystywała ludzi, na rzecz swojej niepełnosprawności, ale starała się na tyle, na ile mogła – być samodzielną. Polubiłam Parker i coś czuję, że zaprzyjaźniłabym się z nią. Jej się w sumie nie da nie lubić. Podobało mi się też jej podejście do swojej ślepoty. Ma do siebie dystans i potrafi z siebie żartować. A to też ważna cecha ;) Ciekawą rzeczą w niej jest też to noszenie bandany, czy chustki na oczach.

Gdybyś utknęła na torach, złamałby sobie wszystkie palce, żeby cię uwolnić, i nawet by tego nie zauważył... A jakby mu się nie udało, usiadłby obok, chwyciłby za rękę i wpatrywał się w ciebie, zamiast wypatrywać pociągu.”

Historia Parker wydaje się błahą opowiastką o nastolatce z problemami. Ale taka nie jest. „Do zobaczenia nigdy” jest bardzo pouczającą książką. Czasami my, którzy widzimy tak bardzo narzekamy na życie, a tymczasem są ludzie, będący w o wiele gorszej sytuacji i starają się żyć pełnią życia, nie złorzeczą na swój los, mimo tego, że przykładowo nie widzą. Nie chcę tutaj absolutnie nikogo pouczać, ale po prostu mówię jak ja to odebrałam. Myślę, że ze wszystkich zmysłów, stracenie wzroku jest najgorsze. Nawet słuch nie jest aż tak ważny. I mimo że wiem, iż Parker nie chciała by litości – jest mi jej żal.

„Do zobaczenia nigdy” pięknie pokazuje moc przyjaźni. Mówi się, że „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” i nawet pomijając, czas, kiedy ona straciła wzrok, to powiedzenie się sprawdza. Bo przyjaźń wyrażana jest w prostych gestach.

Kocham cię, Parker. Jesteś moją siostrą. Nie, lepiej – siostry są razem z konieczności. My jesteśmy siostrami, bo chcemy nimi być.”

Jest to pierwsza książka, którą czytałam, a w której główny bohater jest niewidomy i wywarła na mnie dosyć spore wrażenie. Porusza ważne tematy, nie tylko niepełnosprawność, ale i wyżej wspomnianą prawdziwą przyjaźń, tolerancję, bezinteresowną pomoc drugiemu, ale i to, jak ważne jest zaufanie. Nie powinniśmy też zbyt szybko oceniać innych, bo czasami prawda jest inna niż nam się wydaje. A do tego bardzo przyjemnie się ją czyta. Uważam, że powinniście chociaż spróbować to przeczytać i przekonać się, jak wygląda świat, z perspektywy osoby, która go nie widzi. Takie osoby są także wśród nas, w prawdziwym życiu, i bardzo się cieszę, że znalazł się ktoś kto napisał o tym książkę. No i przede wszystkim, jest tu fajna regułka, dzięki której łatwiej zapamiętać definicje sinusów, cosinusów itd. :D A tak się składa, że z tym aktualnie się teraz męczę na matematyce ;P

Za egzemplarz do recenzji bardzo dziękuję:

Znacie jeszcze jakieś książki o podobnej tematyce? Jeśli tak, to dajcie znać w komentarzu, chętnie poznam tytuły ;P

Pozdrawiam!

36 komentarzy:

  1. Kochana ale kusisz <3 Świetna recenzja! Od dłuższego czasu ta książka jest dosłownie wszędzie :D A mnie to tylko pcha w stronę, by ją przeczytać <3 jestem przekonana, że historia mi sie spodoba :)
    Pozdrawiam! Goszaczyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :D Oo to koniecznie musisz przeczytać! ;D

      Usuń
  2. Słyszałam o tej książce i bardzo ciekawi mnie jak przedstawia się świat z perspektywy niewidomej nastolatki.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie przeczytaj, to się przekonasz :D

      Usuń
  3. Słyszałam już o niej co nieco i w sumie wydaje się naprawdę fajna, tylko nie wiem, czy nie zbyt smutna jak dla mnie. :/
    Teraz raczej nie chcę się smucić i dołować, a wydaje mi się, że tutaj tak by było, więc zostawię ją sobie na inny czas. :)
    Pozdrawiam! :)
    recenzjeklaudii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smutek? Ja tak smutku za bardzo nie widzę ;D Owszem, może się tak wydawać, ale to nie jest smutna książka ;)

      Usuń
  4. Ostatnią książkę, którą czytałam, a w której głównym bohaterem była osoba niewidoma, to było chyba Spotkanie nad morzem w podstawówce XD. Chociaż... W Świetle, którego nie widać też jest niewidoma dziewczynka... ale i tak za mało, więc Do zobaczenia nigdy ląduje na tbrze :D

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! :D "Światło, którego nie widać" właśnie bym chciała przeczytać :D Może kiedyś się uda... kiedyś xd

      Usuń
  5. Uwielbiam książki o głuchocie i ślepocie. Może jest tak dlatego, że rzadko porusza się ten temat w literaturze i tak naprawdę jest to dla mnie jedna wielka niewiadoma. Czytanie o tym, jak to jest widzieć świat z perspektywy osoby niewidomej może być niezwykle pouczające.

    Książkowy Zakątek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam książki o tych tematykach. ;D Również tak uważam, że jest to pouczające, dlatego "Do zobaczenia nigdy" wywarło na mnie spore wrażenie :)

      Usuń
  6. Cóż, chyba czas sięgnąć po kolejny tytuł :)

    Zapraszam,
    ksiazkowapasja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ksiązka już czeka na swoją kolej, ale już czuję, że będzie dobra :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oo to super, mam nadzieje, że ci się spodoba :D

      Usuń
  8. Czekam na swój egzemplarz, nie mogę się doczekać aż ją przeczytam!
    aga-zaczytana.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na Twoją recenzję! :D

      Usuń
  9. Tytuł bardzo mi się spodobał haha myślę, ze po książke też sięgnę :)

    Pozdrawiam Agaa
    http://ilovetravelingreadingbooksandfilms.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli już połowa sukcesu :D Mam nadzieję, że treść też Ci się spodoba :D

      Usuń
  10. Nie spodziewałam się, że ta książka może być aż tak dobra. W takiem razie muszę koniecznie się za nią rozejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię pouczające książki, które przekazują uniwersalne wartości :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pomimo, że nie czytam książek o podobnej tematyce, to akurat ta wydaje się intrygująca. :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta powieść wydaje się być bardzo ciekawa - jedynym tekstem, który czytałam, a którego bohater był niewidomy, było swego czasu pewne fanfiction, jednak żadnej książki z tym motywem dotychczas nie miałam okazji poznać. Raczej nie zamierzam kupować ,,Do zobaczenia nigdy", ale jeśli kiedyś natknę się na nią w bibliotece, z chęcią ją zabiorę :)

    Pozdrowienia i buziaki!
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie też nie czytałam żadnej innej książki z niewidomym bohaterem ;) Jasne, to trzymam kciuki, żeby szybko się pojawiło w bibliotece ;D

      Usuń
  14. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale bardzo mnie zaciekawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Zawsze podziwiam ludzi niewidomych, że potrafią pewnie poruszać się w wielu miejscach i robić rzeczy, które, wydaje się, są zarezerwowane dla ludzi widzących. Książka mnie zaintrygowała, więc może dam jej szansę :)
    Pozdrawiam,
    Przeliterowana

    http://przeliterowana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Właściwie nigdy nie czytałam książki, w której główny bohater byłby niewidomy, ale możliwość spojrzenia na świat z perspektywy takiej osoby musi być czymś naprawdę poruszającym. Dobrze, że książka porusza tak ważne tematy. Koniecznie muszę ją przeczytać ;)
    Pozdrawiam!♥
    Aleja Czytelnika

    OdpowiedzUsuń
  17. Jakoś nie przepadam za takimi książkami

    OdpowiedzUsuń

Hej! Zostaw proszę po sobie jakiś ślad ♥ Każdy jeden komentarz to dla mnie wielka motywacja! A jeśli spodobał Ci się mój blog to zaobserwuj, by być na bieżąco z postami ;)
Nie zapomnij zostawić adresu do swojego bloga - z chęcią zajrzę.

Copyright © 2014 Readforrhys , Blogger