Szklany tron - Sarah J. Maas | recenzja

Tytuł: „Szklany tron”
Autor: Sarah J. Maas
Wydawnictwo: Uroboros
Ilość stron: 512
Moja opinia: 9/10
Domyślam się, że chyba nie ma tu osoby, która by przynajmniej nie słyszała o Sarah J. Maas? Ostatnio baardzo często widuję jej nazwisko na Instagramie czy blogach. I szczerze to się nie dziwię. Jak dla mnie jest to jedna z najlepszych autorek fantastycznych – w końcu ma na swoim koncie już dwie wspaniałe serie :D Dwory, to jedne z moich ulubionych serii, a Szklany tron, mimo że dopiero zaczynam z nim przygodę – już mi się podoba. Dobra starczy mojego przynudzania – zapraszam na recenzję :D

To nie jest zbieg okoliczności. Nie ma czegoś takiego jak zbieg okoliczności. Wszystko ma jakiś powód.” 

W tym roku kończę siedemnaście lat, większość z Was, na pewno jest w wieku zbliżonym do mojego, bardziej lub mniej. Ci, którzy tyle mieli kilka lat temu, przypomnijcie sobie, co wtedy robiliście? Podejrzewam, że to, co większość nastolatków – szkoła, nauka, przygotowywanie do matury, imprezy itd. Celaena Sardothien nie ma tak łatwo i beztrosko. W wieku siedemnastu lat, została zesłana do Endovier, obozu pracy, w którym średnia długość przeżycia, to kilka tygodni. O jej schwytaniu wie chyba większość mieszkańców Adarlanu, jeśli nie całej Erilei. Po roku Celaena nadal żyje, jest wykończona, wygłodzona, ale żyje.

Wkrótce zasnął, lecz przez całą noc we śnie widział dziewczynę, która patrzy na gwiazdy, oraz gwiazdy spoglądające na dziewczynę.”

Jakie jest jej zaskoczenie, gdy ponury strażnik zaprowadza ją przed oblicze księcia Doriana, który przyjechał do tego okropnego miejsca, z propozycją dla niej. Dziewczyna ma wybór, albo zostaje nadal w Endovier, albo weźmie udział w turnieju zorganizowanym przez króla, ojca Doriana. Turnieju, który ma wytypować Królewskiego Obrońcę.
Jeśli Celaena wygra, zostanie mianowana owym tytułem i po odbyciu służby u Króla, ten zwróci jej wolność. Jednak w razie przegranej – wróci do Endovier, gdzie raczej zbyt długo już nie wytrzyma.

Sam turniej, to nie taka prosta sprawa. Niejeden uczestnik zginie, z czego mniejsza część w wyniku wypadku podczas Prób. No właśnie, to w jaki sposób życie traci reszta? Jest zagadka, której nikt nie potrafi rozwiązać. Kto, a może raczej co stoi za tajemniczymi morderstwami? I czy Celaena dojdzie do tego, zanim sama w ten sposób zginie?

Gdy dziewczyna ujawni swój prawdziwy charakter, będzie gotów. Zastanawiał się tylko nad tym, które z nich przeżyje tę konfrontację.”

Po drodze Celaena zawiera przyjaźnie, trenuje z Kapitanem Gwardii, czy gawędzi z następcą tronu. Bardzo polubiłam postać księcia Doriana, mimo że jego ojciec jest tyranem, on sam jest naprawdę miłym chłopakiem. I przystojnym – o czym wie i z czego korzysta ;P Ciekawą postacią jest również Chaol – Kapitan Gwardii. Z początku wydaje się on bardzo ponurym mężczyzną, jednak po pewnym czasie, mury wokół niego lekko topnieją. Też skradł moją sympatię :D W sumie gdyby, miała wybrać, to nie wiem, którego bardziej polubiłam. (Ci co czytali, może podzielą się opinią na temat tego, którego z nich wolą? :D) Jeśli już jestem przy wymienianiu lubianych przeze mnie postaci, nie mogę zapomnieć o Nehemii – księżniczce Eyllwe. Z czasem dowiadujemy się o niej pewnych rzeczy, które tak dosyć mnie zaskoczyły ;P Sama główna bohaterka, mimo że czasami odrobinkę mnie irytowała, jest postacią, którą da się polubić :D Jej dodatkowym atutem, poza odwagą, sprytem itd. jest miłość do książek <3

- Czujesz się samotna? - wyrwało mu się.
- Samotna? (...) Nie. Potrafię dać sobie radę sama, o ile mam co czytać.”

Ale przecież Szklany tron, to nie tylko turniej, Chaol, Dorian i Nehemia. Jakie znaczenie ma tutaj zapomniana królowa Fae – Elena? I przede wszystkim – o co chodzi z tym dziwnymi Znakami Wyrda? I czemu jeden z uczestników turnieju za każdym razem wydaje się Celaenie silniejszy i większy? Kto stoi za tymi wszystkimi mordami? Hyhy, nic nie powiem, musicie przeczytać, aby się tego dowiedzieć :D

Sarah J. Maas stworzyła naprawdę ciekawą historię, świat, bohaterów. Nie mogłam się oderwać od czytania, nieraz byłam zaskoczona obrotem spraw. W zakończeniu to już mieszanka wszelkich emocji – byłam wściekła, zdumiona, szczęśliwa – no wszystko. Bardzo mi się ta książka podobała, od razu po skończeniu sięgnęłam po drugi tom. Może i poziomem ciut odbiega od Dworów, ale w końcu Szklany tron to pierwsza książka tej autorki, a ACOTAR i ACOMAF to już któreś z kolei. Nikt nie jest idealny od początku :D Ale to nie znaczy, że ST jest nieciekawe! Nigdy w życiu! :D Naprawdę, jeśli jeszcze nie czytaliście – polecam spróbować! :D

-Masz straszne blizny-rzekł cicho.
Zabójczyni oparła dłoń na biodrze i podeszła do drzwi garderoby.
-Wszyscy nosimy blizny, Dorian. Jedyna różnica polega na tym, że moje są bardziej widoczne od innych.”

Dajcie znać czy może czytaliście jakąś książkę tej autorki? Co sądzicie o jej twórczości? :D


Za możliwość poznania pierwszego tomu o losach Celaeny bardzo dziękuję: 


Pozdrawiam! 

46 komentarzy:

  1. Mam ta ksiazke na swojej polce ale jakos nie bylam przekonana ale po twojej recenzjii chyba po nia siegne 😊

    Pozdrawiam Agaa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się Ciebie zachęcić :D

      Usuń
  2. Uwielbiam tę serię i kocham Chaola, już nie mogę się doczekać kolejnego tomu!<3

    oddam-ci-ksiazke.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się powoli zakochuję w tej serii *.* Mam nadzieję, że do premiery kolejnego tomu, przeczytam trzy kolejne :D

      Usuń
  3. Od dawna miałam zamiar ją kupić. Bardzo spodobała mi się fabuła i na pewno w końcu przeczytam te książkę!

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie miałam jeszcze styczności z tą autorką, ale po przeczytaniu Twojej recenzji mam wielką ochotę sięgnąć po tę pozycję ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Cię zachęciłam <3 I bardzo polecam ta autorkę <3

      Usuń
  5. No cóż... Zakochałam się w całej serii "Szklanego tronu", a najlepsze w tej serii jest to, że absolutnie każdy kolejny tom jest lepszy od poprzedniego! :) Zresztą podobnie było dla mnie z Dworami. ACOTAR podobał mi się... Bardzo umiarkowanie. Za to ACOMAF był już świetny i tak wciągający jak seria "Szklanego tronu"! :D
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do Dworów to zdecydowanie się zgadzam <3 Szklany tron, to nie jestem jeszcze w stanie powiedzieć ;P

      Usuń
  6. Ja niestety nie szaleje za twórczością Sarah J. Maas. Tak, książki nie są złe, ale mnie za serce też nie chwytają. No ale każdy ma inny gust.
    Pozdrawiam!
    recenzje-zwyklej-czytelniczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, szkoda :/ Ale tak jak mówisz - każdy ma inny gust ;P

      Usuń
  7. "Szklany tron" jest wspaniałą książką, a każda kolejna część jeszcze lepsze. Ogólnie cała seria jest cudowna i zajmuje honorowe miejsce na mojej półce.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kocham Doriana, koniec, kropka. Trzeba przeczytać drugim tom, żeby się wkurzyć na Chaola XD *powiedziała to osoba, która ma całą serię na półce, ale nie skończyła nawet drugiego tomu buahaha*.
    Ooo, tak, mną też szargały różne emocje przy Szklanym Tronie! Nie mniej jednak uważam, że pierwszy tom to wprowadzenie do lepszych dziejów :D.
    #SadisticWriter

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hahah :D ja się właśnie nie umiem określić, którego z chłopaków wolę :P
      Noo :D

      Usuń
  9. Kocham Sarah, jest niesamowitą autorką... niestety spotkałam się tylko z Dworami, mimo to jednak mogę stweirdzić - podobnie jak ty - że jest jedną z lepszych pisarek fantastyki. Kreuje fenomenalnych bohaterów, czytelnik nigdy się nie nudzi, a sam świat przez nią tworzony jest magiczny i cudowny na swój sposób, choć często brutalny :)
    Pozdrawiam cieplutko! http://bookwormss-world.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też ją uwielbiam <3 Dokładnie! :D Jej wyobraźnia jest ogromna, podziwiam, że potrafi takie wspaniałe książki fantastyczne pisać <3

      Usuń
  10. Haha - piąteczka ja też oceniłam te książkę 9/10 :D
    Kocham tą serię i jak dotąd to jedna z najlepszych jakie czytałam <3
    No i Chaol <333
    Pozdrawiam! :)
    recenzjeklaudii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piona! :D <3 Ja na razie uwielbiam obu chłopaków :D

      Usuń
  11. tej autorki czytałam tylko Dwór cierni i róż, ale chce zapoznać się też z tą serią :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Przypominasz mi o moim postanowieniu, że przed wydaniem w Polsce 5 tomu będę już na bieżąco z serią XD

    Pozdrawiam
    toreador-nottoread.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hah xd Trzymam kciuki, żeby aci się udało! :D

      Usuń
  13. Kusi mnie ta książka, ale jakoś wciąż nie mogę się do niej przekonać. Dwory w ogóle do mnie nie przemawiają. Jakoś boję się tych książek, w sensie żeby mnie nie zawiodły. Zobaczę jeszcze... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, szkoda :/ Może jednak kiedyś się skusisz? <3

      Usuń
  14. Pierwszy tom bardzo mi się podobał:) niedługo mam zamiar sięgnąć po kolejny. Spodobała mi się kreacja głównej bohaterki, która sam potrafi o siebie zadbać i nie potrzebuje księcia na białym koniu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już czytam drugi, ciut ciężko się rozkręca, ale jest spoko :D Też mi się bardzo podoba postać Celaeny :D Takie dziewczyny są najlepsze ;P

      Usuń
  15. No i teraz mam dylemat życia. Słyszałam o tej autorce wiele, aczkolwiek nie sięgnęłam jeszcze po żadną z jej książek. Tuta zaczyna się mój dylemat. Sięgnąć najpierw po ACOTAR czy ST? Trudny, trudny wybór przede mną stoi.
    Pozdrawiam xx
    http://absolutnamaniaczka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ACOTAR, ACOTAR, ACOTAAAAAAAR :D ST też świetne, ale ACOTAR lepsze wg mnie :D

      Usuń
  16. Niedługo zabieram się za to cudeńko i mam nadzieję, że będzie tak fantastyczna jak Dwory Maas.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jestem bardzo ciekawa tej serii, też się kiedyś na nią zabiorę. Chociaż mam trochę obawy, bo styl pisania autorki w Dworach nie do końca mi odpowiadał. Ale zobaczymy ;)

    Justyna z bloga BOOKZALEŻNIENIE

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! :D Mam nadzieję, że przypadnie Ci do gustu :D

      Usuń
  18. Jestem świeżo po ACOTARZE, w którym absurdalnie się zakochałam <3
    Szklany tron mam na półce, ale jeszcze chwilę poczeka :D
    Za dwie książki wezmę się za ACOMAF :D
    Pozdrawiam :)
    Kasia z Kasi recenzje książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ACOTAR jest genialny, ale ACOMAF rozwala system <3
      Pooolecam <3

      Usuń
  19. Jak na razie to przeczytałam tylko dwie książki tej autorki i jestem pod dużym wrażeniem, więc pewnie i sięgnę po tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  20. Aż wstyd mi się przyznać, ale nie czytałam ani jednej książki tej autorki. Jednak ze względu na to, że mało kto ma o jej twórczości choć minimalnie negatywne zdanie, to na pewno sięgnę po jej książki. "Dwór cierni i róż" już czeka na mojej półce, więc zapewne od niego zacznę moja podróż ;)
    Pozdrawiam!

    czytamogladampisze.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Dużo razy mignęła mi w internecie ta książka, ale boję się, że nie przypadnie mi do gustu... :) Może w końcu się przemogę

    OdpowiedzUsuń
  22. Cześć, jestem u Ciebie pierwszy raz, choć zostanę na dłużej. Szklany Tron to jedna z moich ulubionych perełek. Uwielbiam tą serię, styl pisania autorki, wszystko. Czuję, że z każdym razem książka jest lepsza, o wiele lepsza, chociażby porównaj sobie Szklany Tron a Dwór mgieł i furii, jest różnica, co nie? Co do Twojego stylu pisania, według mnie trochę za dużo zdradzasz z fabuły, ale tylko to mogę Ci zarzucić, choć nie wiem czy sama nieraz tego nie robię. Przyjemnie się Ciebie czyta ��
    Pozdrawiam serdecznie i w wolnej chwili zapraszam do siebie:
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, dziękuję, bardzo mi miło! :D Tak, różnica pomiędzy tymi dwoma książkami jest ogromna :P
      Dziękuję za uwagę, będę się starać zdradzać mniej :)
      Pozdrawiam i z chęcią do Ciebie zerknę <3

      Usuń

Hej! Zostaw proszę po sobie jakiś ślad ♥ Każdy jeden komentarz to dla mnie wielka motywacja! A jeśli spodobał Ci się mój blog to zaobserwuj, by być na bieżąco z postami ;)
Nie zapomnij zostawić adresu do swojego bloga - z chęcią zajrzę.

Copyright © 2014 Readforrhys , Blogger